Nyt fra værkstedet

Siden sidst har vi fået løftet undervognen og frigjort hjulene fra rammen, og nu er undervogn, hjul, ophæng m.m. ved at blive klargjort til sandblæsning og maling.
Forløberen er ved at blive skilt ad og cylindrene er ved at blive klargjort, blandt andet med nye støtter til omløbet, udblæsningsventiler, kraft og spilde damprør m.m.

Tech College i Aalborg arbejder…

Smedeafdelingen, Maskinafdelingen og de tekniske designere arbejder med at istandsætte og restaurerer dele til damplokomotivet DSB D 825. Blandt andet fremstilles en ny skorsten, støttebolte til kedlen, en ny bund til røgkammeret, som skal delvis fornyes, nye dele til vores hjuldrejebænk, samt, ikke mindst, overtaget vedligeholdelsen af denne hjemmeside, hvilket vi er meget taknemmelige for.

Besøg fra Praktikcenteret

Vi har haft besøg fra TECHCOLLEGE vedr. vores hjemmeside og så har de selvfølgelig taget nogle billeder af vores arbejde.

Ellehammer Fonden

Ellehammer Fonden har støttet vores projekt med 45,000,- til det videre arbejde med istandsættelse af kedlen på DSB D 825.

Vi kan nu gå videre med den planlagte kedelrevision, som vil omfatte udskiftning af et større antal støttebolte, udskiftning af bundrammenagler, en delvis fornyelse af røgkammerets svøb, samt nye kedelrør.

Mange tak til Ellehammer Fonden for støtten.

Nyt aftrækkerværktøj for stempelstok og krydshoved

Vi var medio April nået så langt, at at vi skulle have trukket stempelstokkene af krydshovederne. Desværre viste det sig, at de hjælpeværktøjer som vi hidtil have brugt til disse opgaver, ikke var tilstrækkelig, og det var derfor nødvendigt at fremstille et nyt værktøj. For at standardisere lidt, valgte vi at fremstille en aftrækker, som kan anvendes på de fleste Lokomotiver, og således også på de tre Lokomotiver som er i stald i Aalborg.

Efter lidt udviklingsarbejde og test, kunne vi relativt smertefrit aftrække de to stempelstokke, den venstre stok “gik” ved 12 tons hydraulisk tryk, mens den højre måtte hjælpes lidt med noget varme, og “gik” ved 26 tons.

En efterfølgende opmåling af højre stempelstok viser, at den er næsten ny…

Billederne kan give et indtryk af opbygningen af aftrækkeren.

IMG_0488IMG_0484

 

De næste par skridt…

Vi har i de sidste 3 måneder arbejdet målrettet med at afmontere Førerhus, Dom, Skorsten, Røgkammerdør, resterende beklædning og dørkplader, bremseudrustning og armaturer, stempler, glidere og linialer, således vi nu har været i stand til at danne os et fuldstændigt overblik over maskinens aktuelle tilstand.

Vi har kunnet konstatere, at maskinens tekniske tilstand er endnu bedre, end først antaget, og at der ikke skal laves større og væsentlige opgaver, end de som var kendt på forhånd.

Billederne er taget af Jan Eriksen og Glenn Olsen

20141230_140252

20141230_140157

IMG_0462

IMG_0459

Vi går i gang…

På trods af en række udfordringer og opgaver hos Limfjordsbanen, er afslutningen af den første opgave for projektet nu indenfor rækkevidde. Førerhus, skorsten, kedelstyr og røgkammerdør er frigjort, og i løbet af de næste 2 til 3 uger, forventer vi at kedlen kan løftes af. Dermed kan den første større opgave, med at gennemføre en kedelrevision påbegyndes.

Hvis der blandt læserne er interesserede, som ønsker at hjælpe projektet på vej, er der masser af muligheder for at gøre dette. Både med Fundraising, etablering af Virksomhedsbidrag, og naturligvis, det beskidte arbejde i remisen.

Vel mødt…

 

Problemfri hjemtransport af Lokomotiv D 825

I weekenden d.8 og 9/3-2014 kunne vi i samarbejde med Veterantog Vest, gennemfører hjemtransporten af Lokomotiv D 825 fra Holstebro til Aalborg.

Der er her lidt billeder, taget af Michael Julsrud i dagens få lyse timer, henholdsvis i Holstebro og Aalborg.

tn_DSCI0167

tn_DSCI0183

tn_DSCI0184

tn_DSCI0189

 

DSB D 825

 

tn_DSCI0207

Der kan findes billeder, taget af Ole Dinesen, fra lørdagens materieltransporter her!